Kategorier
Okategoriserade

Lina tar SIHS-gehänget & vinster för både Lina & Mira i Delsbo!!!

Av Märit Olofsson Näss - 20 juli, 2025 | 0 kommentarer

Wow vilken fantastisk helg vi haft i vackra Hälsingland! Två dagar av tävlande i på en otroligt fin anläggning på en höjd mellan två sjöar och i strålande sommarvärme är över. Hälsingedressyren av Mitt Hjärtas hästsportförening och Järvsö risdportklubb var verkligen något extra med supertrevliga funktionärer, en jättefin anläggning & banor, många cuper och kompis-tävlingar samt otroliga priser!

Lina med det efterlängtade SIHS-gehänget och helgens fina rosett-skörd!

Den stora anledningen till att vi var där var att Lina och Danne skulle rida ett kval till SIHS ponnydressyr och vilken lycka det blev då Lina och Danne idag vann klassen (FEI Mästerskap) med 67,2%! Gehänget var hemma och ytterligare 26 poäng till dem i jakten på en semifinalplats!

Världens finaste & bästa ponny! Som vi älskar vår Danne!

Detta var verkligen en uppryckning, då Danne gick en rätt kass runda i FEI Lag igår. Han var störd av bromsar och värme & skakade så mycket på huvet att knopparna flög (trots massa flugspray) och sprang omkring och gnäggade till Axel. Lina blev också hon rätt passiv i 31-graders värme och åkte mest med… Så denna runda glömmer vi snabbt bort (64,6%).

Dagens uppryckning gjorde att Lina kom tvåa i ”Hambo-cupen” (två FEI-klasser) och sedan även vann Duo-klassen i lag tillsammans med Nellie Furuskog på View Mount! Nellie red på hela 71% och med Linas 67,2% var de hela 10% före nästa Duo. Roligt med så många olika tävlingar & kombinationer!

Vacker natur & mitt vackra ponypar!

Mira och Axel hade även de en riktig superhelg. Först red de FEI Lag för juniorer igår och så fint har jag aldrig sett dem dansa på tävlingsbanan!!! Mjukt, fint och planerat hela vägen och med extra plus för travökningar & galoppombyten. Tyvärr slog Axel i staketet lite innan galoppökningen och for iväg i ”halv-sken”, men i övrigt ett väldigt fint program. Tyvärr var två domare väldigt låga i bedömningen så bara 65,8% och jag är denna gång benägen att hålla med domaren med 69%. Faktiskt en riktig klass-runda och de var så väl värda ett SM-kval (66%) så det kändes lite retligt. Men vi gläder oss åt den fina rundan och goda ridning som Mira presenterar!

Mira och Axel med alla sina rosetter! Så roligt med så många fina priser!

Idag var det MB:2 på schemat för Mira & Axel och de fick till ännu ett riktigt bra program! Traven var superb och låg en bit över 70%, men efter att Axel blivit lite väl på hugget i galoppen och trasslat bort galopp-ökningen och ett byte så landade de på 67,6%.

Vackra Axel, så fin han börjar bli & så duktigt Mira hanterar hans ”turbo”!

Detta gav dem en solklar seger i klassen för dem och även en seger i Dellen-kombon (MB-cup). Härligt härligt!!!

Familjefotot!

Nu väntar lite vila & lätt-jobb för våra hästar och dags för en vecka semester utan häst för oss, då vi åker till vårt underbara Åkersjön på tisdag!

Lite mer bilder:

Kategorier
Okategoriserade

Seger, placeringar och prisregn över oss alla tre när Gripen-meetinget avslutas!

Av Märit Olofsson Näss - 6 juli, 2025 | 0 kommentarer

Wow vilket meeting, Gripens 20-års jubileum på fina Sundbyholm!!! Så roligt (men väldigt logistiskt avancerat) att vi kunde tävla alla tre på samma tävling.

Förts ut idag var jag och Gnistan och nu i St Georges. Idag var han lite trättare än ii fredags och jag fick inte riktigt till den energi och tryck jag vill ha. Men han är ju stabil, lösgjord och bara rätt så självklar i sin framtoning! Tyvärr en retlig miss i ”treorna” men 68,6% och vi vann klassen!!!

Bästa Gnistan, min egna partner och på vinnar-spåret igen!

Med denna vinst plus fredagens seger så tog vi en andra plats i 3* cupen, där även andra klasser än ”mina” ingick och procenten räknades. Men i ”lilla rundan” var vi klart bäst!!!

Sedan dags för Mira och Axel och ännu en MB:1. Idag var Axel egentligen finast, mer lugn, avspänd & lösgjord. Tyvärr var han nog också lite trött och med det en del missar av annan art än vi är vana vid, när han ”brinner av”.

Hur som, 64,5% och en 4:e placering i klassen och även Mira knep en 2:a placering i sin cup, den 2*-iga! Härligt kul för Mira med massa placeringar och priser men det bästa är den fina ridning hon uppvisat denna helg!!! Så stolt!

Två glada cup-placerade tjejer!!!

Sist ut i familjen och även på hela meetinget var Lina och Danne i FEI-ponnykür. Även denna gång blev mammahjärtat mer än stolt över ridningen, lugnet, närvaron och planeringen av ritten! Danne är ju inte så enkel att temperera och speciellt inte när det blir kür, men Lina gjorde det så bra!

Lina och Danne med helgens rosettskörd & ett fint PB i kür på 71,1%!!!

71,1% blev resultatet efter deras fina program till 80-tals musik av AHA och Wham och detta räckte till en superfin 3:e placering i ett stentufft startfält!!! Vilken lycka!

Även Lina var med i 3* ponnycup och kom på en fin fin 7:e plats. Även detta en bedrift då det var extremt många bra ekipage med!

Världens bästa Danne!!!

Nu är vi hemma och helt slut efter denna helg. Stort TACK till Jessica för att vi fått ha hästarna och lastbilen hos dig, all hjälp som fått logistiken att funka när vi åkt emellan ditt stall & Sundbyholm, fina bilder och bara mysigt häng!

Kategorier
Okategoriserade

4:e placeringar av Mira & Lina!

Av Märit Olofsson Näss - 5 juli, 2025 | 0 kommentarer

Idag red Mira och Lina varsin start på Sundbyholm, Mira MB:1 och Lina FEI Lagtävlan.

Båda red jättefina program med väldigt god och planerad ridning och många förtjänster! Tyvärr fick både Mira och Lina ett par knasiga störningar av saker runt omkring som de inte själva rådde över som resulterade i ett par kostsamma missar. Tråkigt när sånt händer såpass känsliga hästar som de sitter på…

Fin 4:e plats för Lina och Danne, som levererar på hög och fin nivå hela tiden!

Fina procent för båda med tanke på detta och de fick med sig varsin 4:e placering!!! Härligt härligt när det fanns ca 3% till egentligen!

Axel och Mira blir allt mer samspelta och en fin 4:e placering idag!

Mira fick 66,8% och Lina 67,0% med mersmak!

Nu laddar vi om för att starta alla tre i morgon igen, håll gärna ett par tummar för oss!

Kategorier
Okategoriserade

Hela familjen tävlar på Sundbyholm!

Av Märit Olofsson Näss - 4 juli, 2025 | 0 kommentarer

Wow vilket meeting vi är i väg på!!! Gripen har 20-års jubileum och anordnar tävlingar i dressyr på Sundbyholm för första gången. Jösses vilken fin arena och både ponny och stor häst på två banor var! Detta är stort!

Först ut i familjen var Lina & Danne i FEI Mästerskap. Danne hade mått bra av att vara inne på banan på öppen bana igår, men den ställdes den in då det blåste storm… Lina lotsade en ganska spänd Danne på ett fint sätt, men det blev lite småmissar och inte helt självklart på väg framåt. Många förtjänster gjorde att de fick fina 67,4% och en 3:e plats i klassen, men tyvärr bara två placeringar.

Ännu ett stabilt & högt resulitat i FEI av mitt favorit ponnypar!

I morgon tror jag han kan spänna av bättre när han fått en runda i ryggen, då blir det FEI Lagtävlan för vårt ponnypar!

Nästa ut: jag och Gnistan och en Int 1. Vi har ju inte tävlat ordentligt på nästan 1 år, utöver två rundor för att hjälpa Mira, i lånade kläder utan att ha tränat… Idag är jag så stolt över Gnistan!!! Jag gjorde honom lite het och det höll, visst ett par missar, men många många fina rörelser med mer tryck och energi.

Fina Gnistan, så roligt att tävla med honom igen!!!

Vi fick 69,1% och vann klassen, verkligen en rolig ”come-back”!

Å vilken bonus att få stå högst upp på prispallen!

Sist ut idag var Mira och Axel i MB:1. Axel var som vanligt rätt het, Mira red väldigt fint & klokt. Nån krasch, men många förtjänster som tex 8:a på ett byte, 7,5 på överstrykning och många 7:or på skolor mm.

Mr Hot: Axel, höll sig rätt bra i skinnet idag!!!

De fick 67,0% och tog en 2:a placering i klassen! Härligt härligt!

Så glad för Mira som red så bra & fick bra betalt för det! 2:a på fina %!!!

I morgon blir det starter för Mira & Lina, sedan rider vi alla på söndag igen!
God natt!