Kategorier
Okategoriserade

SM för Mira & Lina del 2!

Av Märit Olofsson Näss - 17 maj, 2026 | 0 kommentarer

Nu är vi hemma från årets SM på Grevagården och har massor av nya lärdomar & erfarenheter med oss i bagaget!

Då internet & mobiltäckning varit katastrofala (i övrigt superfina tävlingar!) så har vi inte rapporterat så mycket mer än från första kvalet i torsdags.

Mira och Axel väldigt duktiga i sitt första SM tillsammans! Foto Hanna Stenborg

Fredagen, kval 2 var FEI Mästerskaps program Jun och Mira fick till ännu en fin runda med Axel! Mjukt & avspänt och bara några detalj-missar, men kanske lite mindre energi än första kvalet. De fick 65,0% och tyvärr landade Mira precis utanför finalen totalt efter 2 kval (15 st går till final). Snöpligt såklart, men vi är mer än nöjda med Axels första SM och hur fint Mira lotsat honom i en svår miljö & stor tävling!

Så fina, Lina och Gnistan! Foto Hanna Stenborg

Lina och Gnistan fick tyvärr väldigt mycket spänningar i sitt kval 2 och med det väldigt många stora och kostsamma missar… 59,4% och allra sist i både klassen och SM:et. Jag tycker ändå att Lina varit duktig och det är inte helt lätt att ta tyglarna på Gnistan som ju jag trimmat sen han var 3 år. Över lag så har hon fått till fin form och tempo och en trevlig presentation, sen är missarna sånt som händer!

I väntan på starter i stallgången!

Idag red de båda in i en ”tröst-klass”, dvs ett vanligt FEI Lagprogram, där flera av de som inte kom med till finalen red. Två trötta ekipage, men med fina rundor trots det! Lina återigen med många ”dumma” missar, men Mira red ett fint men kanske något energifattigt program.
Sen stryker vi ett streck över resultaten, men konstaterar att det varit en ynnest att rida för högklassiga internationella domare i mästerskapet!

Nu väntar vila och jogg för Gnistan och Axel innan vi tar nya tag framöver. Och nu vill jag ha tillbaka Gnistan igen!!!

Gräs är gott!
Många promenader och betes-turer har det blivit under meetinget!
Kategorier
Okategoriserade

SM på Grevagården är igång!

Av Märit Olofsson Näss - 15 maj, 2026 | 0 kommentarer

I onsdags anlände vi till årets SM på Grevagården i Skövde där Mira-Axel & Lina-Gnistan ska ta sig an sitt Junior-SM!
Med ett internet som varit lika dåligt som vädret onsdag-torsdag så har uppdateringar på sociala medier från oss varit få…. Idag skiner solen och mobiltäckningen är betydligt bättre, så här kommer en första rapport.

Mira och Axel var en av de första att gå ut i första kvalet igår, FEI Lagtävlansprogram Jun. Axel var faktiskt riktigt fin och ”höll sig i skinnet” och Mira red så otroligt bra! Koll på läget, bra pareringar och kloka beslut programmet igenom. Jag var verkligen stolt över hennes ridning igår!

Bara glada miner efter Mira & Axels fina runda!

De fick 65,7% vilket gav dem en fin 15:e plats bland de 31 startande i klassen. Dessutom är det riktigt hög nivå och tight mellan ekipagen, så det känns jättekul!

Lina hade det lite jobbigare, då Gnistan var både spänd och lite kissnödig. Egentligen var han väldigt fin i form och siluett och med lite bättre energi än vad hon fått till tidigare, men ett par kostsamma missar och lite mindre trassel här och där drog ner helheten. De fick 62,6% och vi är ändå nöjda med det resultatet!

Duktiga Lina & Gnistan trots att de inte hade det helt lätt på banan idag!

Idag (fredag) rullar tävlingen vidare med kval 2, FEI Mästerskapsprogram Jun. för båda mina ekipage. Efter detta kommer 15st att få rida final på söndag och de övriga en B-final. Håll ett par tummar för oss idag så kommer en rapport ikväll!

Lipande Axel😊
Gnistan i grodperspektiv!
Kategorier
Okategoriserade

Ginstan duktig i Int 1!

Av Märit Olofsson Näss - 3 maj, 2026 | 0 kommentarer

Så var det min tur att tävla Gnistan! Denna helg var jag, Lina, Katarina, Gnistan & Lexi på lastbilstur till Hammarö för mmeting.

Duktiga Gnistan, 2;a i Int 1 på 68,3%!

Lite av ett ”gästspel” för mig på min Gnista, då han ju tävlats av Lina i juniorklasser hittills detta år. Vistt kändes det att vi inte tränat så mycket ihop, men två väldigt fina rundor fick vi till i Int 1 både igår & idag!

Lite småsaker som ska vara bättre, men över lag fina program och 68,4% respektive 68,3% blev resultaten. Jag trodde faktiskt på högre procent, men i alla fall en hög och jämn nivå.

I väntan på start!

Det blev en 3:e plats igår, lite snöpligt utanför placering, men idag räckte det till en fin 2:a placering!

Kul att få ”låna tillbaka” min häst, men nu väntar JuniorSM för Lina och Gnistan innan han är helt tillbaka hos mig igen!

Kategorier
Okategoriserade

Mira duktig på Hogsta!

Av Märit Olofsson Näss - 23 april, 2026 | 0 kommentarer

Mira och Axel har inte tävlat så mycket i år, men idag var det dags för en tur till Hogsta och FEI Lagtävlansprogram Jun för paret!

Planen var att rida en lugn lösgjord runda och inte sätta så mycket tryck i programmet. Detta då Axel ibland blir lite väl spänd & dramatisk, speciellt i nya ridhus.

Mira & Axel glänser i vårsolen!

Planen höll bra, men kanske att det blev lite väl lugnt fast bättre det, än att det spricker. Den största tabben stod dock Mira och red fel i programmet hon egentligen ska kunna i sömnen 😂

66,1% korrigerades då till 65,6% efter 0,5 poängavdrag för felridningen. En bra safe runda, helt enligt planen och det är vi nöjda med även om vi vet att det finns mycket mer att hämta. Viktigast nu är att han är trygg på banan och det var ett bra kvitto på det idag så nu laddar vi vidare mot mer uttryck även inne i tävlingssituationen!

Kategorier
Okategoriserade

Lina & Gnistan SM-kvalar!!!

Av Märit Olofsson Näss - 18 april, 2026 | 0 kommentarer

Vilken rolig dag det blev i Karlstad då solen sken och Lina & Gnistan kvalade till Junior SM!!!

Klassen var FEI Lagtävlansprogram och Lina och Gnistan fick till ett jättefint program. Lina fick till mycket bättre tryck och bjudning än vid tidigare tillfällen och det var så roligt att se dem idag!

Nu blir det SM i maj för Lina & Gnistan!

De belönades med hela 67,8% och klarade därmed kvalgränsen till SM om 66% med råge! Det var också väldigt roligt att läsa de fina domar-kommentarerna som speciellt poängterade Linas fina och mjuka ridning!
Procenten gav dem också en 3:e plats i det starka startfältet!

Glada och nöjda med dagen så strök vi Lina & Gnistan från dagens andra Juniorklass och begav oss hemåt istället!

Gnistan var nog mest nöjd över allt gräs han fick mumsa på idag!

Nu lägger vi upp planen och laddar för SM på Grevagården 14-17 maj för både Lina-Gnistan och Mira med Axel (som kvalade redan förra året)!

Kategorier
Okategoriserade

Hammarö!

Av Märit Olofsson Näss - 29 mars, 2026 | 0 kommentarer

Denna helg har vi varit i Hammarö och tävlat juniorklasser igen. Lite blandade resultat för tjejerna, men som alltid många erfarenheter rikare!

Bästisarna Axel & Gnistan!

Mest glad är jag över att den sko som Axel hade sömtryck av förra helgen, var han nu okej från och fick följa med! Jag tog ju av skon i söndags, lade spritbandage & torra bandage och så fick han på en sko i tisdags. Hältan hängde i ett par dagar, men på torsdag kväll var han helt jämn igen!

Dock är det inte en bra uppladdning för tävling för Axel att vila… Så första dagen (FEI Lag) var han rätt crazy och ett par riktiga grodhopp signerade Axel och som inte ingår i programmet presenterades… Trots detta 64,7% och det får vi vara nöjda med!

I dagens FEI Mästerskap var han betydligt mer med på noterna och de samlade ihop 66,0% (trots en domare med ca 3% lägre poäng än övriga) och kom 3:a, precis utanför placering!

Lina och Gnistan hade återigen en ”stolpe ut”, då de fick 65,8% i lördagens klass… Snöpligt då de ju jagar SM-kval nr 2, dvs 66,0%. De gjorde i alla fall en fin runda, dock så behövs lite mer energi och att de tar för sig lite bättre på banan för de högre procenten.

Idag i FEI Mästerskap var det mer uttryck och många bra saker i Linas och Gnistans program, men smög sig in lite tokiga missar istället. 64,9% fick de ihop trots missarna och placerade sig 4:a, direkt efter syrran!

Nu blir det en lugn vecka för grabbarna efter två helger av resa och tävling, sedan tar vi nya tag!

Mina fina ❤️
Puss på dig, Axel!
Kategorier
Okategoriserade

Skogslotten eller helgen vi helst glömmer…

Av Märit Olofsson Näss - 22 mars, 2026 | 0 kommentarer

Tja, vad ska man säga… Nu är vi i alla fall hemma från Skogslotten efter två dagar av OBS-tävling för juniorer och allt som kunnat gå fel har verkligen gjort det.

Snyggaste paret i solnedgången. Mira och Axel ❤️

Axel var superfin på värmningen igår, men efter galoppjobbet var han halt på höger fram i traven. Bara att stryka sig och ställa in i stallet igen… Snöpligt värre. Jag tror på ett sömtryck i hoven, vi har haft mycket sånt trassel under vintern. Så nu vid hemkomsten tog jag av skon och la ett spritbandage och så får hovis komma i början av veckan. Håll en tumme (eller hov) för ”bara” en tokig söm och inget värre!

Gnistan gick superfint igår i FEI Lag, men tyvärr smög det sig in lite missar på slutet. Kanske inte så konstigt då Lina kom ut gråtande för att hon inte fick luft, troligen av en allergichock nu med allt pollen. Så himla synd då de bara var 0,2% från SM-kval gränsen med sina 65,8%.
Men det viktigaste är ju att kunna få luft, så vi preppade med mycket allergimediciner till dagens start.

Lina och Gnistan håller på att lära känna varandra, så snygga ihop!

Men idag ville det sig inte alls för Gnistan… Han var rätt störd av att hela vårat stall tömdes på hästar då alla åkte hem (vi startade på eftermiddagen) och Lina hade fullt sjå på banan då Gnistan gnäggade & levde rövare.
Jag räknade till totalt 6 dundermissar med poäng mellan 1 och 4 samt en felridning (-0,5%) då de ville åt olika håll…. 59,3% är inget vi tänker behålla i minnet.

Så nu är vi mest glada åt att vara hemma och ska bryta ihop och komma igen!!! Denna rent tävlingsmässiga katastrof vägdes upp ändå av att vi äntligen fick komma iväg i vår fina lastbil igen och har haft det supertrevligt och mysigt med härliga människor och ätit god mat!

Vi är snart tillbaka med nya fräscha tag på banan också, vi har lagt detta på erfarenhetskontot och kommer tillbaka med nya fräscha tag!

Kategorier
Okategoriserade

Danne såld!

Av Märit Olofsson Näss - 4 mars, 2026 | 0 kommentarer

Så kom då den dagen när ponnytiden avslutats för tjejerna och Danne lämnat oss. Självklart sorgligt på många sätt, men nu tar ett nytt kapitel vid både för oss och för Danne!

Vi är otroligt glada att Dannes nya familj är en riktig hästfamilj med verksamhet, massa häst-kunnande och erfarenhet! Dannes köpare är familjen Pålsson och Stall Bobacken, Sandra Karlsson.

Blott 13-åriga Molly blir hans nya ryttare och det var verkligen en match från deras första steg tillsammans! Det ska bli väldigt roligt att följa dem tillsammans och vi kan göra det på nära håll då de håller till i Åkersberga.

När Molly ska ta steget från ponny så väntar en betydligt yngre kusin på att få ta över tyglarna, Danne kommer få stanna resten av sitt liv på Bobacken. Det är vi otroligt tacksamma för ❤️

Jag kan inte med ord beskriva vad Danne betytt för oss. Han har verkligen galopperat in i allas våra hjärtan och varit en fantastisk bästa vän, mentor och tävlingskompis för både Mira och Lina. Han har tagit oss med på en fantastisk resa ända till FEI-klasser med b.la SM-finaler, lag-SM, SIHS semifinaler, medaljer och massa rosetter!!! Men framförallt har varje dag i ur och skur och träning, mys, skogsturer och hoppning varit fantastiska!

Tack för denna tid, världens bästa Dancer Boy och så önskar vi Molly & co stort lycka till på sin resa med bästaste ponnyn av alla!

Fotobomb:

Kategorier
Okategoriserade

Lina & Gnistan tar ett SM-kval!!!

Av Märit Olofsson Näss - 1 mars, 2026 | 0 kommentarer

Denna helg har jag & Lina varit i Mantorp med Gnistan och tävlat i dagarna två! Vilken otroligt fin helg det blev med en seger var för oss och som grädde på moset tog Lina sitt första SM-kval!!!

Allt började med att vi åkte ner igår och för att ”visa banan” för Gnistan så red jag en MA:1. Gnistan var verkligen gnistrande fin och trots två missar så var han så fin i allt annat att vi knaprade ihop hela 69,4% och vann klassen! Härligt kul att få till det när vi inte har tränat så mycket ihop på sistone!

Sedan red Lina FEI Lagprogram för Juniorer och även nu var Gnistan väldigt fin! Tyvärr smög det in sig ett par magplask vilket var väldigt synd då poängen blev 64,8% trots detta.
Så idag fick Lina och Gnistan en fin revansch med ett härligt fint program (FEI Mästerskap, Jun) och hela 66,5%!!! De kom runt så fint och höll ihop alla rörelser på ett bra sätt, det känns verkligen som att Lina och Gnistan börjar få ett fint samspel!
de vann klassen och en procent över 66 är också ett kval till Junior-SM! Whop whop, bara ett kval kvar nu, så är de med till SM i maj!!!

Nu firar vi segrarna lite extra ikväll, för att sen ladda om för kommande kval!

Kategorier
Okategoriserade

Fuzze debuterar & sjukstuga!

Av Märit Olofsson Näss - 18 februari, 2026 | 0 kommentarer

Onsdag & jag börjar äntligen återhämta mig från en riktig dunderförkylning eller influensa. Attans så dålig jag varit i en hel veckam och även Mira har varit rejält sjuk sedan vi kom hem från Grevagården!

Dumt bara, att man ska vara så attans envis så trots hostattacker från helvetet, feber och kvadruppel-nysningar så gav jag mig iväg och tävlade i söndags. Dumt värre, faktiskt…. Men nu är jag klart bättre, efter läkarbesök och massa bra mediciner och då är det dags att uppdatera lite från tävlingen.

Stora fina Fuzze var duktig i vår debut tillsammans!

Det var dags för Fuzzion (aka Fuzze), en 10-årig valack e: Fürstenball – Jazz Time som ägs av Suzanne Barkman att få komma ut på tävlingsbanan! Han har ett fåtal starter som unghäst (typ 3 st) så han är rookie i sammanhanget, sin ålder till trots.

Vi begav oss till Hallsta och en MB:1 och trotsade alltså både is-kyla och sjukdom och med de förutsättningarna så är jag väldigt nöjd med Fuzze! Visst, lite spänd och då blev travskolorna rätt blygsamma och lägg till det två stora missar (galopp efter halt/hälsning och en dålig ryggning) så känns 66% väldigt bra! Galoppen var dock väldigt fin och skördade betygen 7-8 på alla delmoment!

Vi tog med detta resultat en fin 3:e placering i klassen, vilken strålande debut tillsammans!!! Nu ska vi träna vidare & bygga mer styrka och stabilitet och även ge oss ut och ge Fuzze mer rutin på tävlingsbanan!

Avsutten prisutdelning i stallet! Grattis till Lina Dolck som vann på 67%!